Nieuws

Your Title Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Minister zet deur open voor nieuwe vliegmaatschappijen op Lelystad Airport

Minister Van Nieuwenhuizen zet de deur open voor nieuwkomers op Lelystad Airport, autonome groei dus, met nog meer hinder voor bewoners. Dat was niet de afspraak! Lelystad moest Schiphol ontlasten en daar komt nu niets van terecht!

Het CDA is volgens het Parool al akkoord met de nieuwe truc van de minister om #lelystadairport autonoom te laten groeien!!
Wij zullen krachtig samen met de Provincie en andere gemeenten blijven optrekken. Voor onze bewoners, ons luchtruim en onze natuur!

Lees verder

Wilt u ook iets doen? Stuur dan uw zienswijze in (zie bericht hieronder). Het is maar een paar minuten werk! Hoe groter het signaal vanuit de bevolking, hoe krachtiger!

Stuur je zienswijze in over Lelystad Airport

Het is twee voor twaalf. Over enkele maanden wil de minister een besluit nemen en dat kan zomaar betekenen dat we vanaf 2020 in Oost-Nederland in de herrie komen te zitten. En daarom moeten we massaal protest aantekenen tegen dit besluit.

Een fijne wandeling op de Veluwe? Nooit meer in stilte. Want als Lelystad Airport opent met de laagvliegroutes, is het hier gedaan met de rust.

In een paar minuten ben je klaar! Er is al een kant en klare voorbeeldbrief. Zienswijzen insturen  kan via deze website. 

Reageer op de plannen die er op neerkomen dat tienduizenden vliegtuigen laag over onze mooie provincies te laten vliegen: Flevoland, Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland. Met alle geluidshinder, uitstoot en negatieve gevolgen voor onze leefomgeving, het milieu en de natuur.

Brief aan de minister

De minister gaat het luchthavenbesluit van Lelystad Airport aanpassen. Een belangrijke stap die de laagvliegroutes dichterbij brengt.
Zienswijzen (mening) vanuit de bevolking kunnen vanaf 11 januari worden ingediend, maar……
alle zienswijzen die burgers, gemeenten en provincies in gaan brengen, krijgt de Tweede Kamer niet te zien. De minister maakt gebruik van een maas in de wet die alleen voor de luchtvaart geldt. Hoe kan het ook anders!

Bij alle besluiten voor grote projecten, zoals nieuwe snelwegen of spoorwegen, besluit de Kamer pas als alle inspraak- en zienswijzenprocedures zijn afgerond. Zodat de politiek de ingebrachte standpunten vanuit de bevolking, maar ook vanuit gemeenten en provincies kan meewegen. Alleen de luchtvaart ontspringt de dans.

Samen met andere actiegroepen waaronder Hoog Overijssel hebben wij de minster daarom een brief geschreven om deze werkwijze niet toe te passen!

Kijk voor de hele brief op http://hoogoverijssel.nl/news/brief-van-ons-aan-minister/

Krijgt Lelystad vleugels, of is het einde oefening?

Het kabinet is teruggefloten door Brussel. Lelystad zou autonoom moeten groeien. De functie van ‘overloopvluchthaven’ van Schiphol is niet mogelijk. Laten we van harte hopen dat lelystad Airport voorlopig gesloten blijft!

22 december; Nu Brussel een streep heeft gezet door het kabinetsplan om vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad te verplaatsen, is de toekomst van de luchthaven onzeker. Hoe kan die nog gered worden?

Meer dan 150 miljoen euro kostte Lelystad Airport al, maar dat geld zou het nieuwe vakantievliegveld meer dan waard worden. Glimmend van trots somden voorstanders de voordelen op: een luchthaven midden in het land, op zo’n drie kwartier rijden van Amsterdam, die 45 duizend vluchten naar vakantieoorden in Turkije en Spanje zou overnemen van het meer op zakenreizen gerichte Schiphol. En wat te denken van de banen voor Lelystad? Die arme gemeente kon best een opkontje gebruiken.

Lees verder

Dinsdag 18 december 16.15 uur debat luchtvaart 2e kamer

We hopen er met zoveel mogelijk mensen te zijn.
De minster  maakt nu een flinke draai met Lelystad Airport.
Ze wil dat het vliegveld zelfstandig kan groeien.
Ook vrachtvluchten zijn niet uitgesloten.
Dit kan echt niet door de beugel!

Minister van Nieuwenhuizen komt ineens met een aanpassing van de VVR (Verkeersverdeling regel). Ze wil Lelystad Airport toegankelijk maken voor allerlei nieuwe maatschappijen, ook prijsvechters die niet op Schiphol vliegen. Ook moet ‘autonome groei’ mogelijk worden. Het oorspronkelijke doel waarvoor Lelystad Airport is opgericht, namelijk om Schiphol te ontlasten is daarmee van de baan.

De VVR  is onlangs afgekeurd door de Europese Commissie, daarom maakt de minster een draai. Dit heeft echter nog meer gevolgen voor bewoners die onder de vliegroutes wonen. Bewoners rondom bestaande vliegvelden klagen steen en been over overlast. Vliegverkeer neemt steeds meer toe’ er wordt ook steeds lager gevlogen. Ook is er onzekerheid of er vrachtvluchten zullen komen.

Lelystad Airport mag zeker niet open  staan voor “autonome groei”. 

Het wordt een heel belangrijk en spannend debat en we hopen jullie daar te zien!

Lees ook:
http://www.hoogoverhattem.nl/politiek/verbijsterd-door-nieuwe-draai-minister/
https://www.rtvoost.nl/nieuws/304189/Analyse-Minister-dropt-geen-bom-maar-een-vrachtvliegtuig

 

Minister wil luchthavenbesluit wijzigen

14 dec 2018 WEZEP – Het ontwerpbesluit van Lelystad Airport is openbaar gemaakt. Betrokkenen krijgen vanaf januari zes weken de tijd om bezwaren kenbaar te maken en zienswijzen in te dienen. Tegen de voorgenomen plannen om het vliegveld uit te breiden is in Gelderland veel weerstand.

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft vrijdagavond laten weten dat het besluit pas na de feestdagen openbaar wordt gemaakt. In het besluit zijn diverse wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van eerdere plannen voor het vliegveld. De minister wil het vliegveld nu onder meer onafhankelijk van Schiphol laten groeien. Ook mogen er, als het aan Van Nieuwenhuizen ligt, toch nieuwe maatschappijen op Lelystad vliegen. Op die manier wil de minister de Europese Commissie achter zich krijgen.

Lees hier verder.

Luchtvaartsector helpt minister aan oneliners bij beantwoording Kamervragen Schiphol

10 december 2018

Via de WOB (Wet openbaar bestuur) bleek dat de luchtvaartsector mocht meedenken over redeneerlijnen en oneliners van de minister. Kamervragen werden verdeeld, er vond afstemming plaats over debatten en over Kamerbrieven werd overlegd.
Minister, ambtenaren, luchthavens en vervoerders werken zo nauw met elkaar samen dat iedere tegenspraak onder het tapijt geveegd wordt.

Lees hier verder.

Europese Commissie zorgt voor nieuwe tegenslag Lelystad Airport

4 december 2018

De Europese Commissie heeft bezwaren tegen de regeling die moet zorgen dat vliegtuigen van Schiphol naar Lelystad Airport overstappen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft daarom besloten de zogenoemde verkeersverdelingsregel in te trekken.

Lees hier verder.

Uitbreidingsplannen van Schiphol maken kans op langdurige laagvliegroutes

29 november 2018

De plannen van Schiphol om het totale aantal vluchten uit te breiden naar 540.000 jaarlijks, maken de kans op langdurige laagvliegroutes boven Oost-Nederland een stuk groter. Dat zegt Leon Adegeest van actiegroep HoogOverijssel.

Lees hier verder.

Schiphol kan doorgroeien naar 540.000 vluchten

25 november 2018

Schiphol kan theoretisch doorgroeien naar 540.000 vluchten per jaar in 2023, 40.000 meer dan nu is toegestaan. Niet de geluidshinder of het milieu, maar de veiligheid bepaalt daarbij de grens. Dat staat volgens ingewijden in het concept-milieueffectrapport over Schiphol, dat donderdag zal verschijnen. Het geschetste groeiscenario is weliswaar nog geen concreet voorstel, maar toch slecht nieuws voor de inwoners van Aalsmeer en Uithoorn, die nu ook al de meeste overlast ervaren.

Lees hier verder.

Nieuwsuur over belevingsvlucht: gegoochel met cijfers 

21 november 2018

Indrukwekkende aflevering waarin drie ingenieurs aantonen hoeveel lawaai de laagvliegroutes in de dagelijkse praktijk betekenen.

De werkelijke waarden zijn in de praktijk velen malen hoger dan de officiële berekeningen, aangeleverd door adviesbureaus. De tweede kamer is onjuist geïnformeerd! SATL (Samenwerkenden actiegroepen tegen Lelystad Airport) eist nieuw onderzoek.

Lees hier verder en kijk het fragment terug.

Infoavond laagvliegroutes Wageningen

19 november 2018

Het was een druk bezochte succesvolle avond!

Niet alleen geluid, maar ook stikstof bedreigt onze gezondheid maar ook de Veluwe.

Lees hier verder.

Kritiek op motie Lelystad Airport: ‘Afronden herziening luchtruim binnen vijf jaar is onrealistisch’

9 nov 2018

“De garantie waar CDA en VVD in hun motie om vragen is niet reëel, zo’n garantie kan niemand geven.” Dat zegt Alexander ter Kuile in reactie op de motie die Kamerleden van de twee grootste coalitiepartijen hebben ingediend. Die partijen vinden dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden als het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en de laagvliegroutes zullen verdwijnen.

Lees hier verder.

Verdere groei van de Nederlandse luchtvaart is niet economisch efficiënt en niet duurzaam

Bijdrage rondetafelgesprek: Jasper Faber, CE Delft 

9 nov 2018

De huidige vraag naar luchtvaart is  kunstmatig hoog. Zo is er geen gelijk speelveld tussen uitgaven aan luchtvaart en vrijwel alle andere uitgaven omdat de luchtvaart vrij is gesteld van verbruiksbelastingen. Bovendien zijn de externe kosten van de luchtvaart (klimaat, luchtvervuiling, geluid, ruimtebeslag) niet verwerkt in de prijs. Daardoor is de prijs van vliegen te laag en de vraag navenant hoog. 

Lees hier verder.

CDA stelt met mate grenzen aan opening Lelystad Airport

3 nov 2018

Congres CDA heeft motie aangenomen dat laagvliegroutes in 2023 afgerond moeten zijn. Dit vinden wij een slappe hap. Wij willen helemaal geen laagvliegroutes!
Beloftes van de minster zijn gewoonweg niet waar. Luchtverkeersleiding NL die het luchtruim moet herindelen heeft al aangegeven dat het heel moeilijk zal gaan worden.
In officiele stukken staat dat er vanaf 2023 met het herindelen in fasen zal worden gestart. En hoe hoog is hoger vliegen? 110 meter, 300 meter, 1 km? Niemand die het weet.

Lees hier verder.

Kritische vragen over extra geluid belevingsvlucht Lelystad Airport

29 oktober 2018

Regeringspartij ChristenUnie en vijf oppositiepartijen willen opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen over de afwijkingen in het gemeten geluidsniveau tijdens de belevingsvlucht voor Lelystad Airport. Ze hebben Kamervragen gesteld.

Lees hier verder.

Minister: lawaai proefvlucht ‘Lelystad’ was binnen de marges

18 oktober 2018

De proefvlucht op de toekomstige laagvliegroutes van Lelystad Airport, op 30 mei, produceerde boven Zuid-Friesland zeker twee keer zo veel lawaai als gedacht. Ook elders in Nederland werd die dag meer geluidsoverlast gemeten dan vooraf was berekend. Toch vallen de resultaten van de geluidsmetingen rond de vlucht binnen de marges.

Lees hier verder.

Duurzaamheidsplan luchtvaartsector totaal ontoereikend

oktober 2018

De duurzaamheids-ideeën van de luchtvaart zijn totaal geen goed plan. Er is geen vermindering van CO2 uitstoot.
Omwonenden zijn in het formuleren van deze plannen buitenspel gezet. Geen woord over geluidsoverlast, ultrafijnstof of minder vliegen.

Lees hier verder.

Teleurgestelde provincie keert zich tegen opening Lelystad Airport

oktober 2018

ARNHEM – De provincie Gelderland is teleurgesteld in minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). De provincie had om de garantie gevraagd dat de lage aanvliegroutes na opening van Lelystad Airport snel verdwenen zouden zijn, maar krijgt die niet. Dus keert Gelderland zich nu tegen de opening van het vliegveld. ,,We zijn lang genoeg de kop van Jut geweest.”

Lees hier verder.

Luchtruimherziening Lelystad Airport is ZEKER NIET in 2023 klaar.

september 2018

Tot 2023 is het alleen PLANNEN maken volgens stukken Rijksoverheid. Vanaf 2023 kán ermee worden begónnen.

Het wordt tijd dat de waarheid eens boven tafel komt! Een rustige start met herindeling dus misschien VANAF 2023!
Waarschijnlijk is dat VANAF ook weer jáááren later. Stop #lelystadairport! Wat een gekluns!

Lees hier verder.