Nieuws

Your Title Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Europese Commissie zorgt voor nieuwe tegenslag Lelystad Airport

4 december 2018

De Europese Commissie heeft bezwaren tegen de regeling die moet zorgen dat vliegtuigen van Schiphol naar Lelystad Airport overstappen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft daarom besloten de zogenoemde verkeersverdelingsregel in te trekken.

Lees hier verder.

Uitbreidingsplannen van Schiphol maken kans op langdurige laagvliegroutes

29 november 2018

De plannen van Schiphol om het totale aantal vluchten uit te breiden naar 540.000 jaarlijks, maken de kans op langdurige laagvliegroutes boven Oost-Nederland een stuk groter. Dat zegt Leon Adegeest van actiegroep HoogOverijssel.

Lees hier verder.

Schiphol kan doorgroeien naar 540.000 vluchten

25 november 2018

Schiphol kan theoretisch doorgroeien naar 540.000 vluchten per jaar in 2023, 40.000 meer dan nu is toegestaan. Niet de geluidshinder of het milieu, maar de veiligheid bepaalt daarbij de grens. Dat staat volgens ingewijden in het concept-milieueffectrapport over Schiphol, dat donderdag zal verschijnen. Het geschetste groeiscenario is weliswaar nog geen concreet voorstel, maar toch slecht nieuws voor de inwoners van Aalsmeer en Uithoorn, die nu ook al de meeste overlast ervaren.

Lees hier verder.

Nieuwsuur over belevingsvlucht: gegoochel met cijfers 

21 november 2018

Indrukwekkende aflevering waarin drie ingenieurs aantonen hoeveel lawaai de laagvliegroutes in de dagelijkse praktijk betekenen.

De werkelijke waarden zijn in de praktijk velen malen hoger dan de officiële berekeningen, aangeleverd door adviesbureaus. De tweede kamer is onjuist geïnformeerd! SATL (Samenwerkenden actiegroepen tegen Lelystad Airport) eist nieuw onderzoek.

Lees hier verder en kijk het fragment terug.

Infoavond laagvliegroutes Wageningen

19 november 2018

Het was een druk bezochte succesvolle avond!

Niet alleen geluid, maar ook stikstof bedreigt onze gezondheid maar ook de Veluwe.

Lees hier verder.

Kritiek op motie Lelystad Airport: ‘Afronden herziening luchtruim binnen vijf jaar is onrealistisch’

9 nov 2018

“De garantie waar CDA en VVD in hun motie om vragen is niet reëel, zo’n garantie kan niemand geven.” Dat zegt Alexander ter Kuile in reactie op de motie die Kamerleden van de twee grootste coalitiepartijen hebben ingediend. Die partijen vinden dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden als het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en de laagvliegroutes zullen verdwijnen.

Lees hier verder.

Verdere groei van de Nederlandse luchtvaart is niet economisch efficiënt en niet duurzaam

Bijdrage rondetafelgesprek: Jasper Faber, CE Delft 

9 nov 2018

De huidige vraag naar luchtvaart is  kunstmatig hoog. Zo is er geen gelijk speelveld tussen uitgaven aan luchtvaart en vrijwel alle andere uitgaven omdat de luchtvaart vrij is gesteld van verbruiksbelastingen. Bovendien zijn de externe kosten van de luchtvaart (klimaat, luchtvervuiling, geluid, ruimtebeslag) niet verwerkt in de prijs. Daardoor is de prijs van vliegen te laag en de vraag navenant hoog. 

Lees hier verder.

CDA stelt met mate grenzen aan opening Lelystad Airport

3 nov 2018

Congres CDA heeft motie aangenomen dat laagvliegroutes in 2023 afgerond moeten zijn. Dit vinden wij een slappe hap. Wij willen helemaal geen laagvliegroutes!
Beloftes van de minster zijn gewoonweg niet waar. Luchtverkeersleiding NL die het luchtruim moet herindelen heeft al aangegeven dat het heel moeilijk zal gaan worden.
In officiele stukken staat dat er vanaf 2023 met het herindelen in fasen zal worden gestart. En hoe hoog is hoger vliegen? 110 meter, 300 meter, 1 km? Niemand die het weet.

Lees hier verder.

Kritische vragen over extra geluid belevingsvlucht Lelystad Airport

29 oktober 2018

Regeringspartij ChristenUnie en vijf oppositiepartijen willen opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen over de afwijkingen in het gemeten geluidsniveau tijdens de belevingsvlucht voor Lelystad Airport. Ze hebben Kamervragen gesteld.

Lees hier verder.

Minister: lawaai proefvlucht ‘Lelystad’ was binnen de marges

18 oktober 2018

De proefvlucht op de toekomstige laagvliegroutes van Lelystad Airport, op 30 mei, produceerde boven Zuid-Friesland zeker twee keer zo veel lawaai als gedacht. Ook elders in Nederland werd die dag meer geluidsoverlast gemeten dan vooraf was berekend. Toch vallen de resultaten van de geluidsmetingen rond de vlucht binnen de marges.

Lees hier verder.

Duurzaamheidsplan luchtvaartsector totaal ontoereikend

oktober 2018

De duurzaamheids-ideeën van de luchtvaart zijn totaal geen goed plan. Er is geen vermindering van CO2 uitstoot.
Omwonenden zijn in het formuleren van deze plannen buitenspel gezet. Geen woord over geluidsoverlast, ultrafijnstof of minder vliegen.

Lees hier verder.

Teleurgestelde provincie keert zich tegen opening Lelystad Airport

oktober 2018

ARNHEM – De provincie Gelderland is teleurgesteld in minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). De provincie had om de garantie gevraagd dat de lage aanvliegroutes na opening van Lelystad Airport snel verdwenen zouden zijn, maar krijgt die niet. Dus keert Gelderland zich nu tegen de opening van het vliegveld. ,,We zijn lang genoeg de kop van Jut geweest.”

Lees hier verder.

Luchtruimherziening Lelystad Airport is ZEKER NIET in 2023 klaar.

september 2018

Tot 2023 is het alleen PLANNEN maken volgens stukken Rijksoverheid. Vanaf 2023 kán ermee worden begónnen.

Het wordt tijd dat de waarheid eens boven tafel komt! Een rustige start met herindeling dus misschien VANAF 2023!
Waarschijnlijk is dat VANAF ook weer jáááren later. Stop #lelystadairport! Wat een gekluns!

Lees hier verder.