Nieuws

Your Title Goes Here

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

DENK is wel voor bepaalde maatregelen ten gunste van het klimaat maar is niet tegen Lelystad Airport

Stem bewust op 20 maart; zorg voor tegengas tegen Laagvliegen

februari 2019

Hier ziet u een ‘Klimaatlabel’. Deze labels, A tot en met F, zijn gekoppeld aan politieke partijen en gebaseerd op hun stemgedrag over klimaatonderwerpen in de Tweede Kamer in 2017-2019.

Op 20 maart mogen we stemmen voor de Provinciale Staten, die de leden van de Eerste Kamer kiezen. Zij beslissen later mee of Lelystad Airport in 2020 wel of niet open gaat en laagvliegen boven onze regio mag!
Vliegtuigvervuiling heeft ook invloed  op ons klimaat. Vandaar de klimaattabel.

Het doel is helder: we willen een andere zetelverdeling in de Eerste Kamer na 20 maart, zodat de Minister daar maximaal tegengas krijgt in haar plannen voor Lelystad Airport. Anders drijft ze de plannen door en gaat het laagvliegen beginnen. Dat staat niet alleen in het regeerakkoord, dat zie je ook aan de manier waarop het kabinet manoeuvreert.

 

Als u écht het laagvliegen wilt voorkomen kan de tabel u wellicht helpen bij uw keuze in het stemhokje op 20 maart. Sommige partijen zoals DENK zijn wel voor klimaatmaatregelen, maar zijn NIET tegen Lelystad Airport. De overige partijen (met een groen en geel label) willen net als wij –  de opening van Lelystad in elk geval  uitstellen tot na de herziening van het luchtruim in 2023. Zo heeft u meer zekerheid dat de minister wél tegengas krijgt. De coalitie van Rutte III verliest dan geheid haar meerderheid in die Eerste Kamer. De kans op een laagvliegvrij Nederland is dan een stuk groter.

We begrijpen dat dit vaak pijnlijk is voor kiezers, leden en politieke vertegenwoordigers van de coalitiepartners (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) in onze regio. Velen van hen zijn immers ook tegen laagvliegen. Maar de collega’s van Minister Cora van Nieuwenhuizen geven haar nu alle ruimte om haar onzalige plannen door te zetten:  Lelystad Airport openen terwijl het luchtruim nog niet herzien is en laagvliegen onvermijdelijk is.  U kunt daarnaast nog kijken op de stemwijzer kijken van de Provinciale Staten. Hier staat ook het onderwerp Lelystad Airport genoemd. Zo kunt u zien hoe  Provinciale partijen hierin staan.

 

Regeling vluchten voor Airport stuit op verzet

februari 2019

De regeling waarmee minister Van Nieuwenhuizen vakantievluchten wil spreiden over Schiphol en Lelystad, stuit op verzet bij actiegroepen, maar ook luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Om verschillende redenen vinden zij dat de regeling niet juist is.
Dat blijkt uit de zienswijzen, die tot donderdag konden worden ingediend op de zogeheten verkeersverdelingsregeling.

Lees  hier het hele artikel in omroep Flevoland

Vogelaanvaringen Lelystad Airport fors onderschat

SATL (Samenwerkende actiegroepen tegen Lelystad Airport) schrijft brief  over vogelaanvaringen aan de minister. Wij maken ook deel uit van SATL.

Een goed signaal naar de minister waarom wij ons hier zorgen over maken. Met goed onderbouwde argumenten en adviezen van experts!

Lees hieronder de brief:

Hattem, 29 januari 2019                                                          

Betreft: Lelystad Airport, ondeugdelijk vogelonderzoek groot risico voor vliegveiligheid.

Excellentie,

Lelystad Airport is gelegen op minder dan zes km vanaf het bijzondere Staatsnatuurmonument, met Europees diploma, ‘de Oostvaardersplassen’. 

Lees  hier de hele brief

Bijeenkomst Luchtkwaliteit en gezondheid in de Gelderse Vallei

Dinsdag 29 januari 19.30 tot 22.00 uur
Raadhuis Gemeente Ede, Bergstraat 4 

Hoe schoon  is onze lucht? Meet zelf mee!

Slechte luchtkwaliteit is niet alleen iets van de Randstad. Ook inwoners van de groene Gelderse Vallei krijgen steeds meer mee te maken met hoge concentraties fijnstof. Waar komt dat vandaan? Wat betekent dit onzichtbare, maar groeiende probleem voor onze gezondheid? Dat legt de GGD Gelderland Midden uit op dinsdagavond 29 januari in het Raadhuis van Ede. Op die avond verkennen we ook de gezamenlijke aanpak van de diverse Vallei-gemeenten om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Lees  hier het artikel

Luchtvaart vervuilender dan ooit, ondanks modernere vliegtuigen

27 januari 2019

Het sprookje van het kabinet en de schiphol group dat je kan blijven groeien met moderne vliegtuigen als #luchtvaart en dan toch minder vervuilt, c.q. minder CO2 uitstoot, is niet waar.

Zuinigere vliegtuigen en efficiëntere luchtvaartmaatschappijen hebben de nadelige impact van meer vliegen op het klimaat NIET kunnen compenseren. Dit blijkt uit een rapport van Eurocontrol. Ook het milieu en de volksgezondheid zijn erop achteruitgegaan. Streng beleid is daarom nodig!

Lees  hier het artikel bij vrt.be

“Je hebt als overheid afspraken met de burgers gemaakt, hou je daar dan aan”

23 januari 2019

Hoogleraar Bestuurskunde Heinrich Winter ziet dat de overheid niet alleen bij #LelystadAirport, maar ook in andere moeilijke dossiers, een bepaalde.tactiek gebruikt.  Afspraken zijn vervat in boterzachte akkoorden of convenanten, die bij de rechter niet te toetsen zijn.

Dossiers zijn zo ingewikkeld dat deze ontoegankelijk zijn voor de gewone burger.
Hier blijkt dus ook weer dat  de overheid vooral de belangen van de Schiphol group dient en niet die van de burger.

Lees  hier het artikel bij RTV Oost

‘Maak de borst nat voor overlast vliegveld’

De burgemeester van het Limburgse Eijsden en de voorzitter van de bewonersgroep bij Rotterdam Airport waarschuwen:
De luchtvaartsector en de overheid houden zich niet aan gemaakte afspraken. Dat zal ook bij Lelystad Airport zo gaan.
Vliegverkeer wijkt structureel af van afgesproken routes, zegt Akkermans. Zo ook met nachtvluchten, terwijl dit niet was afgesproken. Niemand die er iets aan doet.

Lees  hier het artikel bij Omroep Flevoland.

 

Minister zet deur open voor nieuwe vliegmaatschappijen op Lelystad Airport

Minister Van Nieuwenhuizen zet de deur open voor nieuwkomers op Lelystad Airport, autonome groei dus, met nog meer hinder voor bewoners. Dat was niet de afspraak! Lelystad moest Schiphol ontlasten en daar komt nu niets van terecht!

Het CDA is volgens het Parool al akkoord met de nieuwe truc van de minister om #lelystadairport autonoom te laten groeien!!
Wij zullen krachtig samen met de Provincie en andere gemeenten blijven optrekken. Voor onze bewoners, ons luchtruim en onze natuur!

Lees verder

Wilt u ook iets doen? Stuur dan uw zienswijze in (zie bericht hieronder). Het is maar een paar minuten werk! Hoe groter het signaal vanuit de bevolking, hoe krachtiger!

Stuur je zienswijze in over Lelystad Airport

Het is twee voor twaalf. Over enkele maanden wil de minister een besluit nemen en dat kan zomaar betekenen dat we vanaf 2020 in Oost-Nederland in de herrie komen te zitten. En daarom moeten we massaal protest aantekenen tegen dit besluit.

Een fijne wandeling op de Veluwe? Nooit meer in stilte. Want als Lelystad Airport opent met de laagvliegroutes, is het hier gedaan met de rust.

In een paar minuten ben je klaar! Er is al een kant en klare voorbeeldbrief. Zienswijzen insturen  kan via deze website. 

Reageer op de plannen die er op neerkomen dat tienduizenden vliegtuigen laag over onze mooie provincies te laten vliegen: Flevoland, Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland. Met alle geluidshinder, uitstoot en negatieve gevolgen voor onze leefomgeving, het milieu en de natuur.

Brief aan de minister

De minister gaat het luchthavenbesluit van Lelystad Airport aanpassen. Een belangrijke stap die de laagvliegroutes dichterbij brengt.
Zienswijzen (mening) vanuit de bevolking kunnen vanaf 11 januari worden ingediend, maar……
alle zienswijzen die burgers, gemeenten en provincies in gaan brengen, krijgt de Tweede Kamer niet te zien. De minister maakt gebruik van een maas in de wet die alleen voor de luchtvaart geldt. Hoe kan het ook anders!

Bij alle besluiten voor grote projecten, zoals nieuwe snelwegen of spoorwegen, besluit de Kamer pas als alle inspraak- en zienswijzenprocedures zijn afgerond. Zodat de politiek de ingebrachte standpunten vanuit de bevolking, maar ook vanuit gemeenten en provincies kan meewegen. Alleen de luchtvaart ontspringt de dans.

Samen met andere actiegroepen waaronder Hoog Overijssel hebben wij de minster daarom een brief geschreven om deze werkwijze niet toe te passen!

Kijk voor de hele brief op http://hoogoverijssel.nl/news/brief-van-ons-aan-minister/

Krijgt Lelystad vleugels, of is het einde oefening?

Het kabinet is teruggefloten door Brussel. Lelystad zou autonoom moeten groeien. De functie van ‘overloopvluchthaven’ van Schiphol is niet mogelijk. Laten we van harte hopen dat lelystad Airport voorlopig gesloten blijft!

22 december; Nu Brussel een streep heeft gezet door het kabinetsplan om vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad te verplaatsen, is de toekomst van de luchthaven onzeker. Hoe kan die nog gered worden?

Meer dan 150 miljoen euro kostte Lelystad Airport al, maar dat geld zou het nieuwe vakantievliegveld meer dan waard worden. Glimmend van trots somden voorstanders de voordelen op: een luchthaven midden in het land, op zo’n drie kwartier rijden van Amsterdam, die 45 duizend vluchten naar vakantieoorden in Turkije en Spanje zou overnemen van het meer op zakenreizen gerichte Schiphol. En wat te denken van de banen voor Lelystad? Die arme gemeente kon best een opkontje gebruiken.

Lees verder

Dinsdag 18 december 16.15 uur debat luchtvaart 2e kamer

We hopen er met zoveel mogelijk mensen te zijn.
De minster  maakt nu een flinke draai met Lelystad Airport.
Ze wil dat het vliegveld zelfstandig kan groeien.
Ook vrachtvluchten zijn niet uitgesloten.
Dit kan echt niet door de beugel!

Minister van Nieuwenhuizen komt ineens met een aanpassing van de VVR (Verkeersverdeling regel). Ze wil Lelystad Airport toegankelijk maken voor allerlei nieuwe maatschappijen, ook prijsvechters die niet op Schiphol vliegen. Ook moet ‘autonome groei’ mogelijk worden. Het oorspronkelijke doel waarvoor Lelystad Airport is opgericht, namelijk om Schiphol te ontlasten is daarmee van de baan.

De VVR  is onlangs afgekeurd door de Europese Commissie, daarom maakt de minster een draai. Dit heeft echter nog meer gevolgen voor bewoners die onder de vliegroutes wonen. Bewoners rondom bestaande vliegvelden klagen steen en been over overlast. Vliegverkeer neemt steeds meer toe’ er wordt ook steeds lager gevlogen. Ook is er onzekerheid of er vrachtvluchten zullen komen.

Lelystad Airport mag zeker niet open  staan voor “autonome groei”. 

Het wordt een heel belangrijk en spannend debat en we hopen jullie daar te zien!

Lees ook:
http://www.hoogoverhattem.nl/politiek/verbijsterd-door-nieuwe-draai-minister/
https://www.rtvoost.nl/nieuws/304189/Analyse-Minister-dropt-geen-bom-maar-een-vrachtvliegtuig

 

Minister wil luchthavenbesluit wijzigen

14 dec 2018 WEZEP – Het ontwerpbesluit van Lelystad Airport is openbaar gemaakt. Betrokkenen krijgen vanaf januari zes weken de tijd om bezwaren kenbaar te maken en zienswijzen in te dienen. Tegen de voorgenomen plannen om het vliegveld uit te breiden is in Gelderland veel weerstand.

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft vrijdagavond laten weten dat het besluit pas na de feestdagen openbaar wordt gemaakt. In het besluit zijn diverse wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van eerdere plannen voor het vliegveld. De minister wil het vliegveld nu onder meer onafhankelijk van Schiphol laten groeien. Ook mogen er, als het aan Van Nieuwenhuizen ligt, toch nieuwe maatschappijen op Lelystad vliegen. Op die manier wil de minister de Europese Commissie achter zich krijgen.

Lees hier verder.

Luchtvaartsector helpt minister aan oneliners bij beantwoording Kamervragen Schiphol

10 december 2018

Via de WOB (Wet openbaar bestuur) bleek dat de luchtvaartsector mocht meedenken over redeneerlijnen en oneliners van de minister. Kamervragen werden verdeeld, er vond afstemming plaats over debatten en over Kamerbrieven werd overlegd.
Minister, ambtenaren, luchthavens en vervoerders werken zo nauw met elkaar samen dat iedere tegenspraak onder het tapijt geveegd wordt.

Lees hier verder.

Europese Commissie zorgt voor nieuwe tegenslag Lelystad Airport

4 december 2018

De Europese Commissie heeft bezwaren tegen de regeling die moet zorgen dat vliegtuigen van Schiphol naar Lelystad Airport overstappen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft daarom besloten de zogenoemde verkeersverdelingsregel in te trekken.

Lees hier verder.

Uitbreidingsplannen van Schiphol maken kans op langdurige laagvliegroutes

29 november 2018

De plannen van Schiphol om het totale aantal vluchten uit te breiden naar 540.000 jaarlijks, maken de kans op langdurige laagvliegroutes boven Oost-Nederland een stuk groter. Dat zegt Leon Adegeest van actiegroep HoogOverijssel.

Lees hier verder.

Schiphol kan doorgroeien naar 540.000 vluchten

25 november 2018

Schiphol kan theoretisch doorgroeien naar 540.000 vluchten per jaar in 2023, 40.000 meer dan nu is toegestaan. Niet de geluidshinder of het milieu, maar de veiligheid bepaalt daarbij de grens. Dat staat volgens ingewijden in het concept-milieueffectrapport over Schiphol, dat donderdag zal verschijnen. Het geschetste groeiscenario is weliswaar nog geen concreet voorstel, maar toch slecht nieuws voor de inwoners van Aalsmeer en Uithoorn, die nu ook al de meeste overlast ervaren.

Lees hier verder.

Nieuwsuur over belevingsvlucht: gegoochel met cijfers 

21 november 2018

Indrukwekkende aflevering waarin drie ingenieurs aantonen hoeveel lawaai de laagvliegroutes in de dagelijkse praktijk betekenen.

De werkelijke waarden zijn in de praktijk velen malen hoger dan de officiële berekeningen, aangeleverd door adviesbureaus. De tweede kamer is onjuist geïnformeerd! SATL (Samenwerkenden actiegroepen tegen Lelystad Airport) eist nieuw onderzoek.

Lees hier verder en kijk het fragment terug.

Infoavond laagvliegroutes Wageningen

19 november 2018

Het was een druk bezochte succesvolle avond!

Niet alleen geluid, maar ook stikstof bedreigt onze gezondheid maar ook de Veluwe.

Lees hier verder.

Kritiek op motie Lelystad Airport: ‘Afronden herziening luchtruim binnen vijf jaar is onrealistisch’

9 nov 2018

“De garantie waar CDA en VVD in hun motie om vragen is niet reëel, zo’n garantie kan niemand geven.” Dat zegt Alexander ter Kuile in reactie op de motie die Kamerleden van de twee grootste coalitiepartijen hebben ingediend. Die partijen vinden dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden als het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en de laagvliegroutes zullen verdwijnen.

Lees hier verder.

Verdere groei van de Nederlandse luchtvaart is niet economisch efficiënt en niet duurzaam

Bijdrage rondetafelgesprek: Jasper Faber, CE Delft 

9 nov 2018

De huidige vraag naar luchtvaart is  kunstmatig hoog. Zo is er geen gelijk speelveld tussen uitgaven aan luchtvaart en vrijwel alle andere uitgaven omdat de luchtvaart vrij is gesteld van verbruiksbelastingen. Bovendien zijn de externe kosten van de luchtvaart (klimaat, luchtvervuiling, geluid, ruimtebeslag) niet verwerkt in de prijs. Daardoor is de prijs van vliegen te laag en de vraag navenant hoog. 

Lees hier verder.

CDA stelt met mate grenzen aan opening Lelystad Airport

3 nov 2018

Congres CDA heeft motie aangenomen dat laagvliegroutes in 2023 afgerond moeten zijn. Dit vinden wij een slappe hap. Wij willen helemaal geen laagvliegroutes!
Beloftes van de minster zijn gewoonweg niet waar. Luchtverkeersleiding NL die het luchtruim moet herindelen heeft al aangegeven dat het heel moeilijk zal gaan worden.
In officiele stukken staat dat er vanaf 2023 met het herindelen in fasen zal worden gestart. En hoe hoog is hoger vliegen? 110 meter, 300 meter, 1 km? Niemand die het weet.

Lees hier verder.

Kritische vragen over extra geluid belevingsvlucht Lelystad Airport

29 oktober 2018

Regeringspartij ChristenUnie en vijf oppositiepartijen willen opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen over de afwijkingen in het gemeten geluidsniveau tijdens de belevingsvlucht voor Lelystad Airport. Ze hebben Kamervragen gesteld.

Lees hier verder.

Minister: lawaai proefvlucht ‘Lelystad’ was binnen de marges

18 oktober 2018

De proefvlucht op de toekomstige laagvliegroutes van Lelystad Airport, op 30 mei, produceerde boven Zuid-Friesland zeker twee keer zo veel lawaai als gedacht. Ook elders in Nederland werd die dag meer geluidsoverlast gemeten dan vooraf was berekend. Toch vallen de resultaten van de geluidsmetingen rond de vlucht binnen de marges.

Lees hier verder.

Duurzaamheidsplan luchtvaartsector totaal ontoereikend

oktober 2018

De duurzaamheids-ideeën van de luchtvaart zijn totaal geen goed plan. Er is geen vermindering van CO2 uitstoot.
Omwonenden zijn in het formuleren van deze plannen buitenspel gezet. Geen woord over geluidsoverlast, ultrafijnstof of minder vliegen.

Lees hier verder.

Teleurgestelde provincie keert zich tegen opening Lelystad Airport

oktober 2018

ARNHEM – De provincie Gelderland is teleurgesteld in minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). De provincie had om de garantie gevraagd dat de lage aanvliegroutes na opening van Lelystad Airport snel verdwenen zouden zijn, maar krijgt die niet. Dus keert Gelderland zich nu tegen de opening van het vliegveld. ,,We zijn lang genoeg de kop van Jut geweest.”

Lees hier verder.

Luchtruimherziening Lelystad Airport is ZEKER NIET in 2023 klaar.

september 2018

Tot 2023 is het alleen PLANNEN maken volgens stukken Rijksoverheid. Vanaf 2023 kán ermee worden begónnen.

Het wordt tijd dat de waarheid eens boven tafel komt! Een rustige start met herindeling dus misschien VANAF 2023!
Waarschijnlijk is dat VANAF ook weer jáááren later. Stop #lelystadairport! Wat een gekluns!

Lees hier verder.